نحوه تنظیم اظهارنامه در ایران
نوشته شده توسط : unexer

با توجه به قانون آیین دادرسی مدنی هر فردی می تواند برای دریافت حق و حقوق خود قبل از اقدام به ارسال دادخواست، اقدام به تنظیم اظهارنامه کند و به حق خود را به از طریق اظهارنامه از فرد مقابل مطالبه کند. البته این مسئله مشروط بر این است که موعد مطالبه حق و حقوق وی رسیده باشد.

به طور کلی هر فردی که بخواهد در ارتباط با معاملات و تعهدات خود با دیگری درخواست حق و حقوق خود را کند می تواند این درخواست خود را با تنظیم اظهارنامه به فرد مقابل اظهار کند و از وی درخواست تسویه حقوق خود را کند.

در این مقاله شهرداد قصد دارد به بررسی چیستی اظهارنامه و نحوه تنظیم اظهارنامه بپردازد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

تنظیم اظهارنامه

اظهارنامه چیست؟

بطور کلی اظهارنامه یک سند عادی است که به طور رسمی و توسط اداره ثبت اسناد و املاک کشور یا دفاتر دادگاه ها ابلاغ می شود. البته اداره ثبت اسناد و املاک و همچنین دادگاه ها می توانند از ابلاغ اظهارنامه هایی که مطالب آن ها خلاف اخلاق و خارج از ادب باشد خودداری کند.

همانطور که گفتیم اظهارنامه یک سند عادی محسوب می شود به همین علت هم محتوای آن نیز همانند یک سند عادی است. ولی شیوه اطلاع رسانی آن به فرد مقابل به صورت کاملا رسمی است. علت این مسئله هم این است که بتوانیم بعدا اثبات کنیم که مطلب مورد نظر در اظهارنامه را به فرد مقابل اطلاع دادیم و یا چیزی را تسلیم کسی کردیم.

نحوه تنظیم اظهارنامه

نکاتی که در هنگام تنظیم اظهارنامه باید به آنها توجه کنیم به شرح ذیل است.

  • تا جای ممکن سعی کنید در هنگام نوشتن اظهارنامه از الفاظ و عباراتی استفاده کنید که کوتاه، مختصر و مفید، شفاف، بدون ابهام و قابل فهم باشد. همچنین خودتان نیز از مفاهیم آن ها به طور کامل آگاهی داشته باشید تا در آینده به ضرر خودتان نباشد.

  • دقت داشته باشید در هنگام نوشتن اظهارنامه خود از به کار بردن الفاظ رکیک، خارج از ادب و نزاکت، افترا، نشر اکاذیب و از این دست موارد به شدت پرهیز کنید به دلیل این مسئله ممکن است باعث شود که اظهارنامه شما از سوی مرجع ارسال کننده پذیرفته نشود و یا حتی آن را به فرد مقابل ابلاغ نکنند.

  • اگر لازم است که به همراه اظهارنامه شما چیزی ارسال شود دقت داشته باشید که در متن اظهارنامه خود به آن اشاره کنید. می توانید در ارتباط با محل نگهداری آن شی، شماره یا مشخصات ظاهری آن برای مثال در ارتباط با قراردادها و چک ها اشاره ای در متن اظهارنامه خود کنید.

  • مهمترین نکته این است که برای تنظیم اظهارنامه خود با یک فرد متخصص در زمینه دعاوی حقوقی حتما مشورت کنید. این مسئله به این دلیل است که در اظهارنامه خود چیزی را ذکر نکنید که بعدا به ضرر شما تمام شود.

اپلیکیشن حقوقی شهرداد

جمع بندی

با توجه به اهمیت تنظیم اظهارنامه، می توانید برای مشاوره با یک وکیل حرفه ای در زمینه دعاوی حقوقی و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به اپلیکیشن حقوقی شهرداد مراجعه کنید.








:: برچسب‌ها: تنظیم اظهارنامه , تنظیم اظهارنامه در شهرداد , شهرداد , اپلیکیشن حقوقی شهرداد ,
:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 اسفند 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: